Karolien Tesselaar van kwekerij Tesselaar Alstroemeria in Luttelgeest gebruikt de GQ-data applicatie van GreenlinQdata. Tesselaar vindt de tool van GreenlinQdata zeer gebruiksvriendelijk.
Het aanmelden en registreren is heel eenvoudig. Eenmaal ingelogd kun je met de tool precies zien wat je hebt verbruikt. Het menu is helder. Aan de linkerkant kun je alle data vinden en verder klikken. ‘Uiteindelijk is een systeem een systeem. Je moet je altijd even inlezen in hoe het werkt. Als je het in hebt gericht, dan wijst het zich vanzelf.’ De GQ-data tool werkt voor de bloemenkweker uitstekend door de koppeling met leveranciers. ‘Mijn twee hoofdleveranciers staan standaard in het systeem bij de inkoop. Het makkelijke van GreenlinQdata is dat de leverancier met mijn programma ‘praat’. Dat biedt wel heel veel plussen.’
GQdata neemt het probleem als uitgangspunt. ‘Als kweker hebben wij bijvoorbeeld regelmatig last van trips, een beestje dat bloembladeren aanvreet. In GQ-data geef je aan op welke locatie het plaatsvindt en welke maatregelen je neemt. Bij trips zetten we biologie in; een kever die de beestjes opeet. Je geeft aan wat je ermee doet, zoals bijvoorbeeld strooien. De Tripex zet je uit door zakjes tussen de planten op te hangen. Dan vraagt het systeem wanneer je dat hebt gedaan, wie het deed en hoeveel en daarmee is de registratie klaar. Indien je geen voorraad hebt, krijg je de vraag of je het aan wilt vullen. Dit wordt allemaal bijgehouden.’
De veiligheid van gegevens is voor Tesselaar nooit een vraagstuk geweest. ‘Als iemand bij mij bloemen bestelt, gaat diegene ervanuit dat ik kwaliteit lever. Datzelfde doe ik bij een ICT-partij. Alle data is in een beveiligde omgeving opgeslagen. Ik ga ervanuit dat dit honderd procent is gedekt.’ Tesselaar heeft goede ervaringen met de helpdesk. ‘De medewerkers kennen de klant en weten wie er aan de andere kant zit. Als je een mailtje stuurt, heb je snel antwoord omdat ze weten wat er op de bedrijven speelt.’
De kosten van 299 euro per jaar vindt Karolien Tesselaar de tool waard. ‘GQ-data laat je monitoren op je bedrijf. Daarmee kun je zelf aan de knoppen draaien. Uiteindelijk levert het je geld op. Je hebt niet langer een Excelbestand waarbij je altijd één cel vergeet te kopiëren. Die verloren uren ben je met een digitale registratie niet meer kwijt.’